Maak in 5 stappen een
effectieve onboarding
YES! Je hebt een nieuwe collega. Nu begint de onboarding.
Onder onboarding verstaan we de eerste 100 dagen van een medewerker in een nieuwe functie.
In de deze periode bepaalt de nieuwe medewerker of de functie bevalt. Én of die zich voor een langere tijd wil binden aan de organisatie.
Erg belangrijk om er als werkgever voor te zorgen dat het nieuwe teamlid bekend raakt met de organisatie, veilig kan werken en zich welkom voelt.
stap 1: denk vooruit en bepaal je doel
Bepaal voor je begint wat je wilt bereiken en wat je daarvoor nodig hebt.
Door in grote lijnen een beeld te schetsen weet je hoe de onboarding eruit gaat zien.
Je plaatst een stip op de horizon die houvast geeft in het proces.
Dit maakt je aanpak gericht en zorgt voor het beste resultaat.
Speciaal voor de aanpakkers hebben we een formulier. Door de vragen op het formulier te beantwoorden vorm je een onboardingsstrategie voor jouw organisatie.
stap 2: Begin al vóór de eerste werkdag
Ben jij je ervan bewust dat het inwerktraject al direct start na de ondertekening van het contract?
Grijp je kans en laat de nieuwe medewerker meteen kennismaken met de organisatie.
Dit doe je met een persoonlijke boodschap, een introductiepresentatie of een preboarding in de vorm van e-learning.
Let er altijd op dat je de juiste verwachtingen creëert. Blijf met de preboarding dicht bij de cultuur in jouw organisatie.
Geen enkele actie over het hoofd zien? Download de checklist die jou begeleidt naar een effectieve onboarding.
stap 3: betrek de juiste mensen
Laat collega's van verschillende afdelingen meedenken over het onboardingstraject.
De ontwikkeling van een kwalitatieve onboarding gebeurt niet op één afdeling maar is een samenwerking van het hele bedrijf.
Vaak denk je aan HR, maar operations-, beheer-, kwaliteit- en veiligheidsafdelingen zijn zeker zo belangrijk.
Zij weten welke informatie onmisbaar is voor een nieuwe medewerker.
Door de input van verschillende afdelingen sluit de onboarding naadloos aan op de dagelijkse praktijk.
stap 4: stel een maatje aan
Een maatje is een vast aanspreekpunt die de nieuwe medewerker begeleidt op de werkvloer.
Deze collega laat het reilen en zeilen op de werkvloer zien en de startende medewerker kan bij deze persoon terecht met al zijn vragen.
De combinatie van praktijk en e-learning maakt het werk begeleiders op de werkvloer gemakkelijker.
Een nieuwe collega begrijpt de gegeven informatie sneller omdat ze deze online al hebben gezien.
Dankzij uniforme online instructies is het team bekend met de informatie die nieuwe collega’s krijgen en weten daarop in te spelen.
stap 5: stop niet na de onboarding
Ook na het inwerktraject blijft begeleiding belangrijk.
Blijf in gesprek met je medewerkers, inventariseer regelmatig hun wensen en zorg voor aanvullende instructies waar nodig.
Zo blijft iedereen zich ontwikkelen en werk je continue aan een veilige werkomgeving.
Een inwerktraject heeft een begin en een eind. Goede begeleiding is oneindig. Geef jouw medewerkers toegang tot de leertool van THAR.
– Bos Logistics –